Vänsterpartiet Västra Götaland: Slå inte sönder mödravården!

16-10-12

Sverige har en mödravård i världsklass. Överlämningen till förlossningen på sjukhusen fungerar utmärkt. 99 procent av föräldrarna är nöjda med sitt besök hos en barnmorska. Denna mödravård vill alliansen och Miljöpartiet slå sönder för att införa ett vårdval. De vill göra föräldrar och deras framtida barn till en vecka att tjäna pengar på. Vänsterpartiet reagerar kraftigt och kampanjar mot detta.

Jessica Wetterling (V) demonstrerar mot förslaget.

Slå inte sönder mödravården!

Denna mödravård vill alliansen och Miljöpartiet slå sönder för att införa ett vårdval. De vill göra föräldrar och deras framtida barn till en vara att tjäna pengar på. De blivande föräldrarna träffar idag barnmorskan regelbundet, och oftare för dem som har risk för komplikationer. En så här stor förändring skapar risk för felbedömningar och dessutom att förlossningsavdelningar dräneras på barnmorskor.

Tre skäl att säga nej till vårdvalet för mödravården

Mödravården fungerar bra idag

Den svenska mödravården är bland den bästa i världen. De gravida mammorna följs regelbundet och sjukhusen får veta vilka som har risk för komplikationer vid förlossningen. 99% av föräldrarna är nöjda med sitt besök i Mödravården. Barnmorskorna ger också råd om preventivmedel, sköter screening efter livmoderhalscancer, håller föräldrautbildningar och gör ett viktigt arbete med att hitta dem som utsätts för våld i nära relationer. Hela Närhälsan är också HBTQ-diplomerad, vilket bidrar till en mer jämlik vård. När något fungerar bra ska det absolut inte utsättas för en ideologisk experimentverkstad.

Marknadstänkande i vården skapar mer ojämlik vård

Vårdval förvandlar patienter till en vara att tjäna pengar på. Det får effekter som gör att vård efter behov kan bli lidande. Ett exempel är att de privata barnmorskemottagningar som finns idag säljer extratjänster som extra ultraljud och fostervattenprover. Undersökningar ska utföras när det behövs, inte säljas till dem som kan och vill betala extra för att någon spelar på deras rädsla. Det är ovärdigt! Människor är ingen vara och vården ska inte vara ett snabbköp.

Vi behöver barnmorskor i hela Västra Götaland

De vårdval som införts har lett till mer vård i större städer och ökade kostnader. Däremot har det blivit så att vårdcentraler på landsbygden fått allt svårare att klara sig. Det behövs bra mödravård i hela Västra Götaland, inte fler barnmorskor på Avenyn i Göteborg.

Vänsterpartiet Västra Götaland

Din röst i regionen

www.vastragotaland.vansterpartiet.se/

Ansvarig utgivare Vänsterpartiet Mölndal 2000-2016 Copyright © Webmaster 0703-504981.