Polisrazzian februari 1940

Tyskland ockuperade Danmark och Norge. Sovjetunionen anföll Finland. I början på andra världskriget kom svenska kommunister och andra radikala att förföljas hårt. Tidningar fick transportförbud. Tidningen Norrskensflammans tryckeri brändes ner så att fem personer omkom och arbetsläger - svenska koncentrationsläger inrättades. I februari 1940 samordnar den hemliga polisen en razzia mot kommunisterna.

Inledningen till hemligt dokument där hemliga statspolisens razzia i Mölndal planeras.

I Mölndal slår man till mot stadsbiblioteket, partiexpeditionen på Kungsbackavägen och även mot många partimedlemmar. Stadsbibliotekarien Edvin Trettondal, välkänd kommunist, står först på den lista som skall få besök på den lista som skall få besök i Mölndal. Även stadsbiblioteket genomsöktes. Olika dokument tas i beslag men inget som kan hota rikets säkerhet hittades. Inga dokument återlämnades. Fanan försvann också men ingen vet idag hur.

De polismän som kom från Mölndal lär ha uppträtt korrekt och i något fall bett om ursäkt. men som Thore Eliasson, vars pappa var en av dem som besöktes, säger i en intervju:

"De blev osäkerhet när det knackade på dörren, inte minst bland barnen, man visste inte om det var grannen eller HESTAPO, så kallades den hemliga statspolisen. Kvinnor och barn blev uppskrämda. Det var så främmande att ha polisen utanför dörren och inne genomletandes lägenheten"

1941 var 667 kommunister i Mölndal - medlemmar och sympatisörer - registrerade hos säkerhetspolisen. Vid samma tidpunkt var 15 nazister registrerade.

Källa: Mölndals biblioteks historia av Anders Sjöbohm.

Tillbaka  Skriv ut sidan