Arbetaridrotten - AIF

Arbetaridrotten var en rörelse som växte fram i Europa mot slutet av 1800-talet. Starkast var rörelsen i Tyskland och Österrike. Under 30-talet slogs rörelsen sönder genom att fascismen och nazismen bredde ut sig. Alla politiskt radikala rörelser kom att förföljas skoningslöst.

Frisksporttruppen Viljan som medverkade vid AIF:s högsommarfest i Gunneboparken den 8 juli 1934.

I Mölndal bildades de första idrottsföreningarna 1898. Fotboll kom att bli den största sporten. Det var skottar och engelsmän som arbetade inom textilindustrin som införde fotboll i Göteborg och Mölndal. Den äldsta fotbollsklubben är Fässbergs IF som bildades 1916. Den hade en arbetarprägel vilket antagligen gjorde att klubben förnekades att spela i division 1.

Arbetarrörelsens hållning till idrottsrörelsen var kluven. De kommunistiska och socialdemokratiska ungdomsklubbarna i Mölndal hade exempelvis på 20-talet gemensamma möten där man uttalade sig att fackligt och politiskt arbete måste "gå före såväl idrott som andra nöjen".

I Mölndal bildades i början på 30-talet två AIF-klubbar.

Sågdalens Brottarklubb och Krokslätts AIF. Såsom de flesta av AIF-klubbarna överlevde de inte 30-talet. En del försvann andra anslöt sig till den övriga idrottsrörelsen.

Knut Pettersson berättar: "Två av våra brottare Gustav "Slaktarn" och Gustav "Julius" ....var så tatuerade med ormar och drakar över hela kroppen att de egentligen inte behövde några Trikåer. Det var inte underligt att defileringsmarschen före varje tävling blev tatuerarvalsen".

Ett av Hitlers stora propagandanummer var Berlinolympiaden 1936. AIF-rörelsen var aktiv i att försöka bojkotta dessa olympiska spel. Därför genomfördes de så kallade Göteborgsspelen 1935. Simtävlingarna var i Stensjön där bl. a. ryska simmare i världsklass deltog.

I slutet av 70-talet återupptogs AIF-rörelsen. I Mölndal spelades fotboll, handboll och bandy. Den största satsningen som AIF Mölndal gjorde var den så kallade Argentina-cupen 1978. man krävde bland annat att de politiska fångarna skulle friges. VM i fotboll skulle ske i Argentina. Under denna cup bildades Arbetaridrottsföreningarnas samorganisation som 1981 hade 25 föreningar anslutna.

Läs mer i: Det röda Mölndal; Kronberg & Meuller.

Tillbaka  Skriv ut sidan