Rapport från Bohusdistriktets årskonferens 20 mars

16-03-21

Det är alltid trevligt att träffa andra vänsterpartister och känna samhörigheten. Årskonferensen var förlagd på Folkhögskolan i Ljungskile. Ordförande för mötet var Xamuel från partistyrelsen. Han höll ett inspirerande tal om det politiska läget för vänsterpartiet. Pia Jacobsen och Håkan Berg blev omvalda som ordförande och styrelsen består av 7 ledamöter, rapporterar Lars Selin V ordf. Mölndal.

Vi var ett femtiotal kamrater som samlades på Ljungskile Folkhögskola. Bohusdistriktets allra sista DÅK, det vill säga Distriktets årskonferens skulle genomföras.

Trots det vackra söndagsvädret och usel högtalaranläggning var stämningen god. Det är alltid trevligt att träffa andra vänsterpartister och känna samhörigheten.

Som föregående år inleddes konferensen med ett internfeministiskt pass där vi män sattes i en egen lokal och talade om vad vi hade gjort för det feministiska arbetet inom våra grundorganisationer. Jag kunde redovisa att vi har en bra representation av kvinnor i lokalorganisationen och i kommunala gruppen. Däremot har vi inte gått in för att räkna och begränsa talartid på mötena, som flera andra organisationer gjort. Kanske något för oss att ta efter? Vi får tala om det.

Själva förhandlingarna gick utmärkt. Det enda som hakade upp sig var formuleringarna i ett uttalande från konferensen. Innehållet var det ingen som invände mot. Det lyckades till slut att få ihop uttalandet. Vi kommer att publicera det på något sätt.

Ordförande för mötet var Xamuel från partistyrelsen. Han höll ett inspirerande tal om det politiska läget för Vänsterpartiet.

En omröstning blev det. Frågan om distriktsstyrelsen skull ha 5 eller 7 ledamöter utföll så att det blev 7. Pia Jacobsen och Håkan Berg blev omvalda som ordföranden. Resten av styrelsen hittar jag inte nu, men vår kamrat Christer Wrangsten blev ersättare, och den enda i distriktsstyrelsen från Mölndal. (Christer är förresten på Cuba just nu. Han och Obama!)

Frågan om det nya distriktet, Västra Götaland Väst (?) var förstås en viktig punkt. Det har tillsatts en arbetsgrupp med bland andra Xamuel från partistyrelsen som ska reda ut hur det ska gå till när Bohusdistriktet avvecklas och det nya uppstår.

Den kanske knepigaste frågan att lösa är hur ombudsmännen ska fördelas i de nya distrikten. Som det är nu har vi ju en ombudsman på heltid, Hamza. Han höll ett mycket fint och berörande tal där han berättade om hur det kändes att komma till Sverige och träffa partikamrater som tog emot honom efter år i fängelse och tortyr i Turkiet. Och att få höra Internationalen sjungas.

Årskonferens valde distriktets nya ledning med acklamation

1-Håkan Berg, Munkedal

2-Pia Jacobsen, Kungälv

Ordinarie

3-Kerstin Wallsby, Uddevalla

4-Emma Ramhult, Stenungsund

5-Dick Andersson, Partille

6-Jennie Kjellgren, Härryda

7-Sten Brodén, Strömstad (Kassör)

Suppleanter

1-Christer Wrangsten, Mölndal

2-Göran Billvall, Öckerö

3-Ewa Espling, Uddevalla

Revisor

1-Cecilia Bolander, Partille

2-Jonas Edin, Partille

1- Lena jagers Bladini, Partille

2- Lars-Olof Laxrot, Uddevalla

3- Gunilla Eitrem, Tanum

4- Jerker Halling, Mölndal

5- Knut Nordin, Kungälv

6- Wiwi-Anne Johansson, Mölndal

Sedan tog årskonferensen uttalande om flyktingfrågan

Uttalande från Bohusläns distriktsårskonferens 2016:

Oerhört många människor är på flykt undan krig och förföljelse. Många miljoner har flytt från krigets Syrien, och tiotals miljoner i landet är akut behov av humanitär hjälp enligt FN:s flyktingkommissariat, UNHCR. Syriens befolkning må vara den största gruppen i behov av skydd, men vi har också många andra människor på flykt i världen idag.

Vi anser inte att siffror är relevanta när människor i nöd söker skydd. Men till de som gärna talar siffror är vårt svar att det är minst sagt rimligt att Sverige, som är en av världens största vapenexportörer per capita, gör det vi kan för att rädda människor på flykt från krig. Enligt hjälporganisationen Oxfam är ca 60 miljoner människor är på flykt i dag, och därav sökte knappt 0,3 % av jordens flyktingar asyl i Sverige 2015.

Vi är glada att vi bor i ett land människor väljer att söka skydd i, inte ett land vi måste fly från.

Nu när befolkningen växer behöver vi också drägliga bostäder till överkomlig kostnad. Vänsterpartiet menar att politiken kan och måste ta ett aktivt ansvar för att komma till rätta med bostadsbristen. Vi anser att det ska införas ett statligt investeringsstöd för byggande av miljövänliga hyresrätter med rimliga hyror. Vi menar att det ska finnas kommunala bostadsförmedlingar så att man kan få en bostad utan att ha speciella kontakter. Även dagens bostadsbestånd måste rustas upp och energieffektiviseras utan att hyrorna blir skyhöga. Sammantaget skulle många jobb skapas med vår politik.

Pengar som skulle kunna gå till nya arbetstillfällen går idag istället till snabba vinster för företag som med skattemedel och usel personalpolitik gör stor profit på utsatta människors lidande och skyddsbehov.

Marknadsliberalerna ser här, som över allt annars, en chans att propagera för sänkta löner och försämrade villkor på arbetsmarknaden. Men lika lite som i bostadsfrågan är nyliberal marknadskapitalism en lösning. Satsa på investeringar i bostäder, utbildning, socialtjänst och sjukvård så att asylrätten kan bli verklighet.

Vänsterpartiet Bohuslän anser att den sittande regeringen å det grövsta åsidosatt de internationella mänskliga rättigheterna och den nationella asylrätten genom det avtal som EU ingick med Turkiet. Vänsterpartiet Bohuslän anser istället att Sverige ska tillämpa barnkonventionen och möjliggöra familjeåterförening för flyktingar i Sverige.

Solidaritet och investeringar i samhället är det som bygger en bättre framtid. Inte bara för oss som är rotade i Bohuslän, Västra Götaland eller Sverige. Inte heller bara för alla oss som redan bor här, utan även för alla i behov av skydd som söker sin tillflykt hit.

Vi avslutade med Internationalen. Två verser.

Mölndal 21 mars 2016

Lars Selin V ordf. för Mölndal

Ansvarig utgivare Vänsterpartiet Mölndal 2000-2016 Copyright © Webmaster 0703-504981.